donderdag 26 december 2013

kerstkaarten maken / making Christmas cards



In de laatste les (op maandag en dinsdag) voor de Kerstvakantie laat ik altijd kerstkaarten maken. Afgelopen jaren was dat altijd een pop-up kerstboom, maar dit jaar wilde ik met de leerlingen tangelen. Dus ik heb een aantal sets met sjablonen (na-) gemaakt en meegenomen, zodat ik per groepje leerlingen een aantal verschillende sjablonen had: kerstballen, kerstbomen, kertstbellen, sterren en hulstbladeren. In the last lesson (on Monday and Tuesday) before the Christmas hollidays I always let the students make their own Christmas cards. In the previous years I always thaught them a pop-up Christmas Tree, but this year I wanted to tangle. So I made a couple of sets of stencils (some I copied) and took them with me, so the students could choose in the groups where they sit from Christmas balls, Christmas bells, Christmas trees, stars and holly.

Mijn kaart met het rendiertje had ik als voorbeeld meegenomen. In de eerste les heb ik de gestyleerde kerstboom-kaart gemaakt. De volgorde waarin ik de leerlingen liet werken was:
My card with the reindeer I took with me as an example.  In the first lesson I made the styled Christmas tree card. The student had to follow these directions:
  1. strook knutselkarton (ca 10 x 20 cm) door de helft vouwen. De kaart werd zo 10 x 10 cm. A piece of cardboard (approx. 10 x 20 cm = approx. 4 x 8 inch)
  2. sjabloon kiezen Choose a stencil
  3. sjabloon met potlood overtrekken op de buitenzijde van de kaart draw the inline or outline of the stencil with pencil
  4. 4 punten met potlood bij de hoeken van de kaart zetten 4 dots with pencil at the corners of the card
  5. een kader tekenen met potlood draw the border with pencil
  6. het vlak binnen het kader in 3 delen verdelen (horizontaal of schuin als het sjabloon schuin op de kaart was overgenomen). De 2 lijnen van de vlakverdeling mochten door het figuur heen gaan. Divide the area within the border in 3 parts (horizontal or diagonal depending the placing of the stencil). The 2 lines may cross the picture made but also go behind.
  7. Een pen pakken of fineliner en patronen natekenen van het bord in elk van de 3 vlakken één patroon: Knightbridge, Msst en Quipple of Printemps. Pick up the pen or fineliner and draw the patterns from the example made on the schoolboard in each section one pattern: Knightbridge, Msst and Quipple or Printemps.
  8. Schaduwen met potlood - om in Zentangle stijl te blijven. Make the shade with pencil - to keep up the Zentangle style.
  9. Naar wens inkleuren of op een andere manier verfraaien Then colour or embellish it in their own way.
  10. én natuurlijk een wens en afzender erin schrijven. ánd ofcourse put a wish inside and the name of the sender.
Ik had een aantal gouden, koperen en zilveren viltstiften, pennen en potloden meegenomen die onder 'zware bewaking' geleend mochten worden. I took with me a few golden, silver and copper feltpens, pens and pencils which could be used under 'strict supervision'.
De leerlingen gingen lekker aan de slag en daardoor kon ik ook genieten! De meeste leerlingen maakten meer dan 2 kaarten. Over productie draaien gesproken ;-) Van de schoollessen heb ik geen foto's gemaakt, maar.... The student worked good so I could enjoy their work and mine! Most of the students made more than 2 cards. Speeking of production ;-) I didn't take any pictures of the schoolwork, but ....

Deze zelfde kerstkaart-workshop heb ik op de erop volgende woensdag - tijdens Open Kerk-tijd - ook aan een aantal bezoekers uitgelegd en ook zij gingen zeer enthousiast aan de slag. Hiervan zijn onderstaande foto's: The same Christmas cards workshop I did the following wednesday - at the Church Open time - with a few guests and they were enthousiastic joining me. Underneath you will find some pictures of it:


De tekenspullen die ik had meegenomen: stempel-stiften (Colour Express Bruynzeel-Sakura), Pigma pennen 05 (Sakura), HB potloden, Stabilo Fineliners, kleurpotloden en zilveren, gouden en koperen stiften (Sakura), gelpennen (Hybrid gel) en potloden. The gear to draw with I took with me: stamp-pens (Colour Express Bruynzeel-Sakura), Pigma pens 05 (Sakura), HB pencils, Stabilo Fineliners, colour pencils and silver, golden and copper markers (Sakura), gelpens (Hybrid Gel) and pencils. 

Werk in uitvoering door Barbara, Anita en Marjan (en ik deed natuurlijk ook mee): Work in progress by Barbara, Anita and Marjan (and I joined them too ofcourse):













Mijn kerstkaarten na 3 dagen achtereen anderen kerstkaarten te hebben laten maken. My Christmas cards after teaching 3 days to others.

De kaart van Marjan leek geïnspireerd te zijn op het Kerstevangelie van Johannes, dus daar werd rap de tekst bijgezocht:
Johannes 1, vers 5: Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen. Marjan's card seemed to be inspired by the Christmas gospel of John, so quickly the line was  found (translated by me):
John 1, verse 5: The light shines in the darkness and the darkness couldn't conquer it.

Met deze tekst wil ik deze blog dan ook beëindigen, With that line I want to finish this text,

Goede Feestdagen gewenst en tangle-groetjes van Arja
Happy hollidays and tangle-greetings from Arja

2 opmerkingen:

  1. Love your cards and ideas. Wish I lived closer to you, I live in South Africa, trying to find a teacher. I will come back and have another look. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Pumpy, thank you for your comment. SA is quite far from the NL, but I know there are a few SA-CZT's who can teach you Zentangle. I hope to put a lot of how-to's or better how-did-I's on this blog. So hope you'll manage it yourself :-) . You can follow me by e-mail so you'll see a message when I've updated this blog. You have one pro to other readers frm abroad, probably you can read Dutch a bit?

      Verwijderen