vrijdag 5 juli 2024

van Kaleidocycle naar FlexZtangles




BeWell-Bijou Kaleidocycle 2024
De eerste tangle doo dah op de Kaleidocycle


























In de afgelopen meimaand stond Zentangle(R) stil bij de Mental Awareness maand die ieder jaar in de Verenigde Staten gehouden wordt. Vanaf 10 mei t/m 31 mei 2024 plaatste het hoofdkwartier elke dag een filmpje op YouTube met daarin één tangle in de hoofdrol onder de naam BeWell - Bijou 2024. Het materiaal waar ze op tekenden was de 3Z-tile. Deze is driehoekig met zijdes die net zo breed zijn als een originele Zentangle tile, 3,5 inch (8,91cm).

In the last month of May Zentangle(R) payed attention to the Mental Awareness Month, which is held each year in the United States. 10 May up to 31 May 24 Zentangle headquarters posted a video on YouTube with one tangle a day, with the name BeWell-Bijou 2024. The tiles they drew on was the 3Z. This tile is has the same width as an original Zentangle tile, 3.5 inch (8,91cm).

Ik had juist in de weken ervoor 

een sjabloon gezien van een Kaleidocycle en besloot met de video's mee te tekenen op een uitgedraaide bouwplaat hiervan.
Een Kaleidocycle is een draaibare gevouwen 3D-vorm waarmee je telkens drie andere ruitvormige vlakjes te zien krijgt.
Het werd een heel mooie Kaleidocycle en ik wilde er graag meer maken. In een korte tijd had ik heel veel verschillende vlakverdelingen gemaakt voor veel verschillende Kaleidocycles. Ik heb er maar meteen een lesboek van gemaakt die ondertussen te koop is in mijn Elefantangle Etsy shop: http://elefantangle.etsy.com ;-) 
Afhankelijk van hoe je op een Kaleidocycle tekent, kun je 4 tot 8 verschillende aanzichten ermee krijgen door het draaien.

Just in the weeks before the BeWell-Bijou challenge I saw the template of a Kaleidocycle and decided to use that surface to tangle along with it.
A Kaleidocycle is a 3D-shape folded to tumble it, with which you everytime see 3 diferent diamond shaped areas.
Though I say it myself, it became a beautiful Kaleidocycle and I wanted to make some more. In a short while I made many different surface divisions for many Kaleidocycles. I made lesson materials fo it which now is for sale in my Elefantangle Etsy shop : http://elefantangle.etsy.com ;-) 

Depending on how you draw on a Kaleidocycle you can get 4 to 8 different faces, views tumbling it around.


Voordat ik de BeWell-Bijou Kaleidocycle afgemaakt had, had ik ook een sjabloon per ongeluk op halve grootte uitgedraaid. Daar ben ik maar andere tangles op gaan tekenen. En die werd ook al erg geslaagd! (al zeg ik het zelf). 

Elke ruitvorm heb ik én horizontaal én verticaal door de helft gedeeld. Per verticale helft heb ik dezelfde tangle gebruikt, maar de bovenste helft deed ik in de ene kleur en de onderste helft in een andere kleur. En ik tanglede bijvoorbeeld ook in twee verschillende stijlen: de ene heel klein en de andere kant heel grof getekend.
Gebruikte tangles: msst, printemps, knightsbridge en knightsbridge schuin verdeeld en gevuld met stippen en strepen en hollibaugh met therefore.


Before I finished the BeWell-Bijou Kaleidocycle I accidently had also printed a template halve the size. I decided to tangle that too, but with different tangles. And what a beauty that one became (if I may say so myself)!

Each diamond shape I divided in halves vertically ánd in halves horizontally. Each vertical half I used the same tangle, but I used another color in each quarter and changed the tangle style: one part small and the other part big tangled.
Used tangles: msst, printemps, knightsbridge and knightsbridge used obliquely and filled with dots and stripes next to hollibaugh with therefore.

Hier zie je een aantal van de 8 verschillende aanzichten van de gemaakte Kaleidocycle, die ik ondertussen een FlexZtangle noem: een flextangle met Zentangle patronen.
Here you see a few of the 8 different faces of this Kaleidocycle, which I now call FlexZtangle: a flextangle with Zentangle patterns.














De BeWell-Bijou FlexZtangle ziet er zo uit:
The BeWell-Bijou FlexZtangle looks like this:























Een andere FlexZtangle op een ander sjabloon is er zo uit komen te zien:

Another FlexZtangle on another template from another source became this one:




















Ik wens ook jou veel tangle plezier met misschien ook wat knippen, vouwen en plakken van FlexZtangles!
I wish you many happy hours tangling, and perhaps also cutting, folding and glueing FlexZtangles!

creatieve tangle groetjes, creative tangle regards, ArjadLH, CZT9, Elefantangle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten